Tradicionāli 8. marts skaitās Sieviešu diena jeb tulpju diena. Visi vīrieši pērk puķes un dāvina savām kolēģēm, sievām, draudzenēm, paziņām ziedus, apsveicot Sieviešu dienā. Alojas Ausekļa vidusskolā bez skaitās tradīcijas notika koka auto modeļu trases oficiālā atklāšana un pirmās starpnovadu sacensības trases koka auto modeļiem.
Šiem modeļiem ir noteiktas starptautiski pieņemtas prasības, kas jāievēro tos izgatavojot. To koka sagatavju garums nedrīkst pārsniegt 180 milimetrus, platums ne vairāk par 70mm, bet svars ne lielāks par 140 gramiem. Nedrīkst izmantot gultņus, bukses, paplāksnes. Ratu ārējais diametrs nedrīkst pārsniegt 30mm, bet attālumam starp ratiem jābūt vismaz 45mm. Modeļi tiek vienlaicīgi palaisti no paaugstinājuma, kuram jābūt vismaz 1,5 m no pamatlaukuma. Braukšanu nodrošina modeļa smaguma spēks – potenciālā enerģija tiek pārvērsta kinētiskajā enerģijā. Koka auto modeļi brauc pa vadulām, kuru platums 40 mm. Pašas trases pamatni tradicionāli veido no plāna saplākšņa, bet mūsu skolā to izveidojām no plastikāta apdares dēļiem (pagaidām pirmā Latvijā). Citur pasaulē to gatavo no koka, saplākšņa vai jau speciāli rūpnieciski izgatavota gofrēta skārda.
Šo sacensību pirmsākumi meklējami pagājušā gadsimta 30. gados ASV, kur šim sporta veidam jau pieiet ar rūpniecisku vērienu. Veikalos var nopirkt gatavas trases, trases elektronisko laika uzskaites aprīkojumu, inventāru, koka modelīšus, to sagataves un ratiņus, uzlīmes un visu citu šo sacensību norisei. Pakāpeniski šī sportiskā nodarbe nonākusi arī līdz Latvijai. Latvijā pirmās trases tika izveidotas Kurzemē, kur jau tradicionāli notiek šo modeļu sacensības gandrīz 10 gadu garumā. Vidzemē pagājušā gadā šādas trases tika izveidotas Trikātas pamatskolā, Strenču novada vidusskolā un kādā no Cēsu skolām. Pirmajās divās no pieminētajām skolām ir notikušas starpnovadu sacensības. Tagad šim pulciņam pievienojamies arī mēs no Alojas Ausekļa vidusskolas (AAV).
Uz trases oficiālo atklāšanu tika uzaicināti dalībnieki no Naukšēnu novada vidusskolas (NNV). Atbrauca 23 dalībnieki, bet mājās palika vēl kāds desmits, kas autobusa ietilpības dēļ netika. Sacensībās no Alojas skolas piedalījās visi, kam bija izgatavots savs auto modelis. Kopumā , spriežot pēc sacensību protokola, sacensībās piedalījās 47 skolēni.
Ar īsu uzrunu trasi atklāja Alojas Ausekļa vidusskolas direktore Inese Mētriņa, novēlot visiem veiksmīgas sacensības.
Par sacensību noteikumiem un trases izveidi klātesošos informēja Alojas Ausekļa vidusskolas mājturības un tehnoloģiju skolotājs Juris Alps. Tika teikts milzīgs paldies 6. klases skolēnam Robertam Katkēvičam, kurš palīdzēja izveidot starta estakādi skolas mājturības kabinetā modeļu pilnveides treniņiem. Lielu palīdzību skolotājam Jurim Alpam 7. marta vakarā, montējot trasi skolas aktu zālē, sniedza 8. klases skolēni Viktors Miķelis, Krists Balodis kā arī 6. klases skolēni Didzis Lācis un Gatis Lukševics. Samontētā trase sniedzās visas aktu zāles maksimālajā garumā – 18m.
Kā jau pienākas 8. martā, tad priekšroka sacensību sākumā tika dota skolas administrācijai, jo to veido tikai sievietes. Uz starta tika noliktas skolas direktores Ineses Mētriņas un viņas vietnieču Inas Šternfeldes, Inatras Vaļicas greznie koka auto trases modeļi. Katra no dalībniecēm veica trīs braucienus, katru reizi pa citu trases celiņu. Summējot spraigā cīņa modeļu nobrauktos metrus un centimetrus, par uzvarētāju sevi varēja atzīt skolas direktore Inese Mētriņa, atstājot aiz sevis Inatru Vaļicku un Inu Šternfeldi. Tā tapa skaidri braucienu noteikumi arī pārējiem sacensību dalībniekiem.
Rezumējot sacensību rezultātus, tālākie braucieni padevās un tātad 1. vietu izcīnīja Andreass Meļņičenko no Alojas Ausekļa vidusskolas 7. klases. Par milzīgu pārsteigumu parūpējās Sintija Sīle (AAV) no 6. klases, kuras gatavotais modelis pirmais sasniedza 18m atzīmi un kura 3 braucienu summā sasniedza 2 rezultātu – 2. vieta kopvērtējumā. Trešo vietu arī ieņēma AAV 7. klases audzēknis Kristaps Ķirsis. Jāatzīmē, ka sacensībās piedalījās divas meitenes, abas no 6. Klases, Sintija Sīle un Kristiāna Midre, kuras modelis arī bija viens no 10 labākajiem.
Paralēli braucieniem tika veikts arī modeļu mākslinieciskā dizaina konkurss – kura dalībnieka auto modelis skaistāks. To palīdzēja izvērtēt kompetenta žūrija 4 cilvēku sastāvā (Ināra Graviņa, Inatra Vaļicka, Ina Šternfelde un Inese Mētriņa), katra nosakot individuāli 5 labākos modeļus. Summējot iegūtos rezultātus, absolūts pārākums savukārt ciemiņiem no Naukšēnu novada vidusskolas. 1. vietā Valdis Vikmanis (9. klase), 2. vietā Elvis Laškovs (6. klase) un 3. vietā Rūdolfs Gailis. Visi no Naukšēnu novada vidusskolas.
Žūrijas un tiesnešu darbā lielu palīdzību sniedza Digna Bitmane un Karīna Meļķe no AAV 8. klases. Visas sacensību dalībnieces un žūrijas komisijas locekles saņēma pateicības un protams ziedus.
Paldies visiem sacensību dalībniekiem un žūrijas komisijai par ieguldīto darbu!
Alojas Ausekļa vidusskolas skolotājs Juris Alps